Shopping Cart

Geen producten in de winkelwagen.

Helaas hebben Marcel en Astrid besloten om te stoppen met de tak opleidingen.

Per 01-01-2024 sluit EMB-Opleiding zijn deuren.

Communicatie in de kraamzorg

Communicatie in de kraamzorg

68,50

Als kraamverzorgende communiceer je veel met het gezin waar je werkzaam bent, maar ook met de verloskundige en je collega’s. Je informeert, geeft advies en instrueert. Daarbij is het fijn als de communicatie soepel verloopt, maar ook het beoogde doel bereikt. Het uiteindelijke doel is dat je elkaar begrijpt en de informatie op de juiste manier interpreteert. Daarbij helpt het als de zorgvrager of jouw collega zich ook uitgenodigd voelt om de juiste vragen te stellen.

Er zijn vele factoren die het communicatieproces beïnvloeden. De manier waarop je dingen zegt, maar ook zeker de non-verbale signalen die je afgeeft hebben invloed. Wanneer je je hier bewust van bent, kun je het communicatieproces sturen.
Hiervoor krijg je tijdens deze training handvatten aangereikt. Dit doen we door middel van uitleg over de theorie, waarbij we deze ook zeker in de praktijk gaan brengen. Dit doen we door middel van oefeningen, maar ook door middel van zelf ingebrachte casuïstiek uit de praktijk.

Tijdens de scholing komt zowel mondelinge, non-verbale als schriftelijke communicatie aan bod.

Voorbereidingsopdracht

Bij deze bijscholing hoort een voorbereidingsopdracht die bestaat uit een zelftest, casuïstiekbeschrijving, vragen over rapportage en het omschrijven van leerdoelen. Deze opdracht zal ongeveer 1 uur de tijd van de deelnemer vragen. De voorbereidende opdracht staat in een apart document. De voorbereiding is verplicht om deel te kunnen nemen aan de training.

Leerdoelen

  • De deelnemer kan verschillende vormen van communicatie benoemen.
  • De deelnemer weet het verschil tussen communiceren en converseren.
  • De deelnemer kan de verschillende vormen van ruis benoemen.
  • De deelnemer heeft inzicht in het communicatieproces.
  • De deelnemer weet welke zaken belangrijk zijn bij het feedback geven en ontvangen.
  • De deelnemer weet het verschil tussen open en gesloten vragen.
  • De deelnemer heeft inzicht in evaluatiemomenten in het kraambed.
  • De deelnemer is zich bewust van zijn/haar eigen communicatiestijl en weet wat hier de voordelen en valkuilen van zijn.
  • De deelnemer weet welke vaardigheden bijdragen aan actief luisteren.
  • De deelnemer kent de belangrijkste valkuilen in communicatie.
  • De deelnemer weet wat non-verbale communicatie inhoudt.
  • De deelnemer heeft geoefend met het herkennen van de basis-emoties.
  • De deelnemer heeft kennis van de Roos van Leary.
  • De deelnemer heeft kennis van zijn/haar eigen rol met betrekking tot de Roos van Leary.
  • De deelnemer kan de kennis van de Roos van Leary toepassen op casuïstiek vanuit de praktijk.
  • De deelnemer heeft inzicht in een methodiek (SOEP methode) om efficiënt en duidelijk te rapporteren.

Accreditatie

Deze scholing is door het KCKZ geaccrediteerd voor 2,5 punten (studiebelasting 2,5 uur) in categorie B

Datum & Locatie

Nieuwe data volgen spoedig